
Què és el Dadà?:
Dadà no va aparèixer tant com un moviment sinó com un anti-moviment, com una proposició de liquidació general dels monopolis artístics: Dadà instaura el desordre i l'anarquia en totes les disciplines de l'art. La paradoxa de Dadà és que, gràcies a la seva empresa de destrucció va proporcionar als seus representants més intolerants nous materials de creació.
Orígens:
Davant la Primera Guerra Mundial dues foren, a grans trets, les postures. Els qui consideraven que la guerra era un pas en fals, una desviació de la línia racional de la història i que, per tant, calia retornar al camí de la raó; l'art hi podia contribuir (és la postura del constructivisme, l'arquitectura racional i el disseny). També hi ha qui considerava la guerra com una conseqüència lògica de l'evolució del capitalisme i que, per tant, calia negar la història passada, i per això preconitzen un retorn al punt zero (és la postura dadaista).
Dadà naix a Zurich l'any 1916, ateses les particularitats i l'ambient de la ciutat: era el cor de la pau. El grup inicial estava format per Hans Arp (poeta i pintor, col·laborador a Der Blaue Reiter), Richard Huelsenbeck (poeta), Tristan Tzara (filòsof), Manel Janco (arquitecte), Hugo Ball (home de teatre alemany).
El mot Dadà es va elegir obrint un diccionari a l'atzar i que designa un cavall en llenguatge infantil francès, o una fórmula afirmativa eslava, o una associació d'idees entre el plaer de la procreació i el cotxet infantil, o la cua d'una vaca sagrada segons els negres Kru d'Àfrica, o el nom dels daus i de la mare en una regió italiana... "Una paraula ha nascut... no sé com" (Tristan Tzara).
Ball va fundar el cabaret Voltaire (1 febrer 1916) amb la finalitat de recordar que, més enllà de la guerra i les nacionalitats, hi havia uns quants homes independents que vivien amb altres ideals. Va ser, al començament, una barreja de societat literària, galeria d'exposició i teatre. Hi alternaren les conferències doctes sobre pintura, filosofia xinesa..., amb les demostracions més escandaloses encaminades a minar tota autoritat tradicional.
Característiques:
L'any 1913, F. Picabia llença la idea d'un art que no és més que un gest, una actitud, un signe. La seva finalitat és:
- Ironitzar i desmitificar tots els valors de la cultura passada, present i futura.
- Fer manifestacions conscientment desconcertants i escandalitzadores.
- Demostrar, amb la seva praxis, la impossibilitat de qualsevol tipus de relació entre l'art i la societat: l'autèntic art serà l'anti-art.
- En negar tot el sistema de valors es nega a sí mateix com a valor i també com a funció. Es limita així a la pura acció immotivada, gratuïta, desmitificant.
- No vol produir obres d'art sinó “produir-se" en intervencions imprevisibles, insensates i absurdes.
L'actitud Dadà proposa accions de pertorbació amb la finalitat de posar en crisi al sistema; utilitza contra la societat els mateixos procediments que ella; usa en contrasentit les coses a les que ella atribuïa un valor.
Amb els ready-made de Duchamp (un objecte qualsevol presentat com si fos una obra d'art) es dóna valor a una cosa que habitualment no el tenia. En treure l'objecte del context que li és habitual i en el que realitza una funció pràctica, el situa en una dimensió en la que en no haver-hi res d'utilitari tot pot ser estètic. El que determina el valor estètic ja no és un procediment tècnic, sinó un acte mental, una actitud diferent davant de la realitat.
Una conclusió se'n dedueix del plantejament dadaista: si cada individu pot comportar-se de manera artística sempre que trenqui el cercle viciós de les regles socials, ser artista ja no significa exercir una certa professió que requereix una certa experiència, sinó ser o esdevenir lliure.
Principals focus dadaïstes:
Zurich 1916-1920
Al Cabaret Voltaire s'hi troben Ball, Hennings, Slodki, Tzara, Huelsenbeck, Janco, Oppenheimer, Richter, Serner, Arp. Entre les publicacions cal esmentar: "La première aventure céleste de Mn. Antipyrine" de Tzara, "Phantastiche Gabete", poemes de Huelsenbeck, la revista "Dadà", Picàbia edita la revista "391". A la galeria Dadà hi exposen: Klee, Kandinsky, Chirico, Richter, Kokoschka, Macke, Picabia... L'any 1917 es va clausurar per les queixes de la burgesia.

El grup el formaven Herzfelde, Grosz, Heartfield, Hausmann, Baader, Jung, Mehring, Hoech, Huelsenbeck. El 1916 les esquerres es separen del SPD i creen el grup Spartakus; Rosa Luxe

Actuacions: canten a cor al Saló dels Independents els Manifests i a la Universitat Popular davant d'un públic obrer. Exposició: hi participen Gris, Chirico, Leger, Picabia. Música: Satie, Auric, Milhaud, Poulenc, Cliquet. Publicacions: "Cannibale", "Z", "Proverbe", "El calendari del cor abstracte", "Antologia de l'humor negre".
1. Agafa un periòdic i unes tisores
2. Elegeix en el periòdic un article de la llargària del poema.

3. Retalla el article, amb molta cura, paraula a paraula.
4. Fica-les en una bossa.
5. Agita-la suaument.
6. Trau cada retall un a un.
7. Còpia en el ordre en que han eixit de la bossa.
8. Ja has acabat de composar el poema.
9.Dalt pots observar el resultat.
1 comentari:
hola una cosa! aci...es te que parlar en valencià no?xD
ai mare...a mi no m´agrada parlar...en fi..
un peto!
Publica un comentari a l'entrada